28 September 2020

Cempedak King 26-27 Sept 2020

Aku dah sediakan 3 lubang untuk ditanam dengan pokok baru , 1 untuk pokok lemon dan 2 untuk anak pokok cempedak. Anak lemon aku dah tanam 2 minggu lepas sebab anak pokok dah dibeli.

Anak Pokok Lemon

Aku tak "kurung" pun pokok lemon ni sebab dia pokok berduri , selalunya musuh-musuh dia tak suka. Harap-harap dapatlah rasa hasilnya. Tambahan pula banyak khasiat buah lemon ni.

Dua minggu lepas ada kesempatan untuk beli pokok cempedak kat pasar pagi Merlimau. Aku beli 2 batang pokok anak Cempedak King. Penjual tu kata buah dia pangjang. Aku ikut aje. Sebanrnya aku nak beli 2 jenis yang berbeza. Rupanya sama jenis , harga RM18 sepokok , penjual bagi RM35. RM1 discount :).

Sabtu lepas aku tanam anak-anak pokok cempedak King tu.

Anak pokok Cempedak King yang pertama

Anak pokok Cempedak King yang kedua

Kena kurung sebab musuh dia banyak .


Guna PVC sebagai tiang , beli di kedai haraware ,RM19 sebatang ,19 kaki dipotong 4.
Cuba cari maklumat berkenaan Cempedak King tapi tak jumpa. Semua carian pergi ke Shoppe atau Lazada.

Ni pokok Durian 101 , aku letakkan pelapik kat pangkal pokok untuk elakan panas. Beli kat shopee , apalagi :))
https://www.google.com/search?q=cempedak+king&oq=cempedak+king&aqs=chrome..69i57j0l7.3881j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8




Hari Ahad , kita orang membaja aje. Baja organik beli daripada jiran taman . 25 KG harga dia RM35. Sempatlah membaja kat 4 batang pokok durian yang dah besar , pokok-pokok duku langsat dan manggis. Minggu depan rasanya perlu membaja lagi.

Yang tak tahannya , aku disengat penyengat semasa menebas anak-anak pokok kat tepi pagar kebun. Di sengatnya kat bahagian mata. Nasib baik tak kena pada anak mata.  Sakit...mmg sakit dn rasa tak selesa. Petang baru pergi klinik, kenalah 1 injection dan kena makan ubat-ubat yang banyak ni.



Mata membengkak dek penyengat

4 jenis ubat yang perlu ditelan.










2 ulasan:

Marsya berkata...

test

zainal berkata...

Kita tunggu 25hb September 2021...