20 Mac 2011

Benih Buluh Dah Bertunas

Assalamualaikum..

Pada posting yang lepas , aku ada bagitau yang aku nak menjalankan "ujikaji" tentang pembiakan benih buluh madu melalui rebung dengan lebih teratur lagi....Pada 13/3/2011 yang lepas aku dah pun mengambil 2 batang rebung dan ingin jadikan lebihan rebung yang ditinggalkan menjadi benih pokok buluh madu.
Rebung Buluh Madu Yang Diambil Pada 13/3/2011

Tunas Yang Telah Keluar Selepas 6 hari
Hari ni 21/3/2011 , baru aku perasan yang lebihan rebung yang aku ambil telah pun mengeluarkan tunasnya... Tapi aku diberitahu isteri aku , salah satu daripadanya telah pun mengeluarkan tunasnya 2 hari yang lepas , maksudnya pada 19/3/2011. Sebenarnya aku risau juga kalau benih tersebut "mengecut" atau "reput" , tengoklah benih tersebut macam nak reput aje...dan musuh utama tunas ni adalah ayam atau burung yang minat pada tunas ni. ( cakap En. Mokhtar le sifu buluh madu ni...). So kalau ada membela ayam , kena tengok2lah...

Rebung Buluh Madu Yang Diambil Pada 13/3/2011


Tunas Yang Telah Keluar Selepas 8 hari

Nampaknya selepas rebung diambil , tunas akan keluar selepas 6-8 hari. Tapi aku rasa , tunas pada rebung yang aku ambil cepat keluar dengan bantuan musim hujan pada masa sekarang. So hopefully dalam 2-3 minggu ni aku akan ada 2 lagi benih buluh madu. Dan sebenarnya aku baru aje ambil 2 lagi rebung hari sabtu yang lepas....Kalau menjadi , bertambah lah lagi benih buluh madu aku...Alhamdullillah...

Tiada ulasan: