09 Jun 2020

Pokok Durian , Cempedak dan Jambu

Orang kata kalau tidak diusaha manakan dapat hasilnya. Kalau berangan tanpa usaha tinggal angan-angan jelah.  Daripada tinggal angan-angan , sabtu dan ahad lepas aku dan isteri macam biasa pergi ke kebun yang luas sekangkang kera kata orang.

Sementara isteri aku mengemas kebun , aku menanam Dua batang pokok durian , sebatang pokok cempedak dan jambu. Pokok durian daripada semaian biji durian. Tak pasti kalau hidup bagai Johan bila boleh rasa hasilnya. Tapi yang penting usaha.

Pokok cempedak aku beli dari nursery. Tapi sejarah pokok cempedak ni panjang ceritanya. Pokok Jambu Horne ni kawan adik aku bagi. Satu dah ditanam kat rumah. Yang ini tanam kat kebun pulak la.

In shaa Allah ada lagi pokok yang perlu ditanam termasuk pokok durian duri hitam dan pokok nangka. Di sinilah kami suami isteri akan melepak setiap hujung minggu.


Sempat juga buat kepongan pada pokok jambu dan 1 pokok durian untuk elakkan daripada panas dan musuh.

Sebelum balik sempat ziarah ladang cili depan kebun kita orang. Lagak kita orang macam ladang kita orang. Hahahaha.



Sebenarnya pokok durian ada yang dah keluar hasil. Tapi hasilnya tak ada rezeki kita orang lagi,





1 ulasan:

Marsya berkata...

mari gabung bersama kami di Aj0QQ*co
BONUS CASHBACK 0.3% setiap senin
BONUS REFERAL 20% seumur hidup.