12 April 2021

Petai dan Musang King


Waktu sekarang ramai pekebun masuk kebun , mendongak keatas. Sekarang pokok-pokok buah-buahan sedang lebat berbunga. Kat kebun aku pokok durian,rambuatn, duku langsat , manggis dan mangga tengah berbunga. Kalau ada rezeki dapatlah merasa buah-buahan tu.

Pokok petai pulak dah ada yang boleh diambil hasilnya. Dua minggu berturut aku dan wife kutip hasil petai. Dua minggu lepas minta seorang budak tolong panjatkan sebab buah-buah petai ni tinggi , galah pun  tak sampai nak kait.


Ini hasil 2 minggu lepas daripada 2 batang pokok



Ahad lepas ,aku dan wife perasan ada buah-buah petai yang rasanya boleh diambil dengan galah yang kita orang ada. Buahnya tidak la sebanyak yang sebelum ini.
Boleh tahan susah juga nak ambil petai-petai sebab galahnya sambungan daripada 2 galah.




Panjang betul galah ni...



Ini hasilnya untuk minggu lepas



Woman of the day.



Sehari sebelum tu , hari sabtu 10/04/2021 ( hari ni juga adalah tarikh kenduri Walimatulurus xstudent aku, Rasydan dan pasangannya ), aku sempat pindahkan anak pokok durian Musang King ke kebun. Anak pokok tu dah lama aku beli tapi aku jaga di rumah dulu. Memandangkan sekarang musim hujan , so aku rasa sesuai untuk dipindahkan ke kebun. Semoga pokok ni akan menghasilkan buah yang banyak. Aamiin Ya Rab Bil Alamiin.








Nota : Aku ingin menulis tentang pembelian emas sebagai asset melalui pengalaman aku. Tapi masih tak berkesempatan lagi.











Tiada ulasan: