31 Mei 2010

Kebun Ku, Ketenangan Ku

Dalam sibuk aku belajar, aku mengambil kesempatan menziarah kebun ku bersama isteri. Musim buah yang sedang berputik menambah semangat ke kebun. Bila berada di sana , tenang sikit melihat kehijauan ( entahlah , semak samun atau pokok yg ditanam ).

Buah nangka dan cempedak yang sedang membesar menjadikan kami bersemangat untuk membalut buah2 tersebut. Kalau ada rezeki dapatlah kami rasa dan bersedekah...Yang menjadi kegilaan ialah buah nangka , yang memang manis buahnya...Itu yang buat mereka yang pernah merasanya selalu bertanya....buah nangka tak ada ke...

Buah sukun banyak , tapi tinggi..nak harapkan aku panjat , minta maaf le....rambutan baru berputik...kalau tak dimakan keluang , dapatlah rasa...bukan nak makan sangat tapi seronok melihat hasil usaha membuahkan hasil...Itulah ketentuanNya.

Dulu dapatlah bersedekah pisang, tapi sekarang ni pokok pisang dah hampir pupus sebab dimakan lembu2 yang menceroboh masuk walaupun kebun ku ni berpagar...apa nak buat , aku ni menumpang kg orang, cakap banyak nanti tak diberi akses ke kebun aku nanti...biarlah mereka berjawab nanti...lembu2 tu nanti menjadi saksi...hahahahah

Memang seronok berkebun ni, walaupun budgetnya tinggi juga , kena meracun dan membaja...letih juga...tapi kepuasannya memang berbaloi..hahaha

Ini aje harta yang aku ada...rumah besar2 tak ada le......Kalau ada peluang mau juga aku beli tanah baru untuk dibuat kebun, bukan nak buat untung tapi kepuasan..mungkin bekalan untuk pencen hahahahahah, lama lagi....Tapi itu semua ketentuanNya, aku hanya boleh berdoa dan berusaha.

Tiada ulasan: