01 Jun 2010

Tuan Lembu Yang Lembu

Sakit hatiku apabila sampai aje di pintu pagar kebun aku, begitu banyak najis lembu yang bersepah didalam kebun ku. Hilang rasa sabar , walau pun aku sebelum tu sentiasa menahan sabar...tapi hari ni aku hilang sabar...aku menjerit...isteri aku hanya diam aje..mungkin dia tahu aku kecewa melihat keadaan tersebut...aku tak salahkan lembu2 tersebut tapi tuan lembu yang menjadi lembu,..kebun telah berpagar...aku dimaklumkan terdapat pintu pagar kawanku yang bersebelahan dibuka untuk membenarkan lembu2 tersebut masuk....

Pernah terfikir untuk meletak aje racun2 tikus dalam kebun aku, tapi mengenangkan binatang2 tersebut milik org kg tersebut...dan nasihat daripada kawan aku...aku lupakan aje..


Mana aku tidak marah...habis pokok2 aku yg baru aku tanam habis dimakan oleh binatang2 tersebut..sampaikan aku terpaksa menyorok pokok2 yg baru aku tanam dalam longgokan ranting2....


















Hari ni aku tanam pokok durian yang benihnya aku dapat dari jiranku yang mendapat benihnya dari sarawak...harap2 tidak dihancur oleh binatang2 tersebut...terpaksa juga aku sorokkan dengan ranting2 pokok...

Pelik juga aku...apabila tuan lembu menjadi lembu...tambahan pula kalau lembu2 tersebut dijual untuk dibuat korban atau aqiqah...Aku rasa kita perlu berhati-hati apabila hendak membeli lembu atau kambing untuk buat korban atau aqiqah...lebih baik beli binatang2 tersebut yang dikandang...bukannya lepaskan begitu sahaja...takut nanti dimakan maki hamun orang seperti aku...Tapi yang pentingnya semua itu adalah ketentuan yang boleh diubah dengan usaha...

Tiada ulasan: