14 November 2010

Buah Delima N Buluh Madu

Salam...kali ni aku nak menulis tentang pokok buah delima dan buluh madu aku...Buah delima aku yang baru berbuah buat pertama kali tahun ni....tak berhenti-henti mengeluarkan bunga..cuma buahnya sahaja tak sebesar yang diinginkan....buahnya pun boleh tahan banyaknya. Aku rasa sekarang ni ada dalam 10 biji buah atas pokok. Bunganya pun masih ada...
Hanya Aishah aje yang pernah rasanya buahnya...Katanya manis ...dan dia nak lagi..tapi tak ada yang boleh diambil lagi.....kena tunggu le..


Pokok buah delima yang tak berhenti berbunga.

Buah delima yang menunggu besar untuk dimakan.

Buah yang ni nampak besar sikit dari buah sulung dulu.

Sebahagian daripada buah delima yang ada atas pokok.


Pokok buluh madu "menyeberang" ke pokok delima , memberi "perlindungan".


Nampak aje besar.....

Sementara buluh madu pula aku hanya menanam 4 benih buluh madu aje dirumah aku untuk tujuan "percubaan" sebelum aku menanam di kebun. Tapi aku rasa tanah dikebun aku tidak sesuai untuk ditanam buluh madu kecuali aku kena keluarkan sikit modal untuk membuat sistem pengairan air sikit. Buluh madu ni memang memerlukan air setiap hari, kalau tak cukup air , buluhnya akan nampak kering dan rebungnya tidak begitu besar dan rebung juga "malas" nak keluar.
Bulu madu yang terakhir aku tanam , aku tak dapat beli dari En. Mokhtar kerana benihnya dah habis...so aku beli dari nursery, harganya mahal sikit RM15. Alhamdullillah , semua buluh madu yang aku tanam dah mengeluarkan rebungnya . Tak perlu tunggu 7-8 bulan...semuanya aku tinggalkan untuk menjadi buluh.


Pokok-pokok buluh madu dan delima ditanam di tepi pagar.


Pokok buluh madu yang telah meninggi di belakang.


Pokok buluh madu yang paling baru ditanam dalam bulan lepas yang telah mengeluarkan rebung.

Itu ketentuanNYA...ada yang sesuai ditanam , ada yang tidak..ada yang berbunga dan ada yang berbuah dan ada yang tidak .....begitu juga manusia...terimalah semua ketentuanNYA...dengan penuh terbuka dan redha.

Tiada ulasan: