24 November 2010

Hari Anugerah Kecemerlangan PASTI@Taqwa 2



Aku dan isteri menghadiri majlis ini bagi memberi sokongan kepada Aishah. Aishah memang "excited" dengan majlis ni sampai nenek , atuk dan abg. khalifah pun diajaknya datang. Tapi mereka tak dapat hadir kerana ada "commitment" masing2. Selain dia akan menerima hadiah kerana prestasi dia , dia juga akan mengetuai pelajar2 5 tahun (bukan tahun 5, aku sentiasa diingatkan oleh aishah tentang perkara ni...) untuk bacaan zikir munajat dan ayat seribu dinar.


Sebahagian Pelajar Yang Menghadiri Majlis Hari Tersebut

Aku lihat semua kerusi yang disediakan penuh dengan ibubapa dan keluarga pelajar2 PASTI. Seprti biasa aku akan duduk dengan "gang2" aku le....Ramai juga kawan2 yang hantar anak mereka ke PASTI , termasuklah mereka yang berdarah keris...Mungkin mereka tahu apa yang akan anak2 mereka dapat...bukannya seperti mereka yang tertutup hati dengan memomokkan tentang keburukkan PASTI. Dan lebih menyedihkan ada pula yang hati yang telah hitam berkarat ingin menutup PASTI dan meruntuhkan pusat asuhan kanak2 ni.....



Ikrar Pelajar2 Pasti@Taqwa Sebagai Seorang Muslim

Sepanjang Aishah bersekolah , tak pernah dia bercerita tentang politik...apa yang pasti banyak doa2 yang dia hafal dan pratik , 10 hadis dihafalnya , "Iqraq" juga telah sampai ke "Iqraq 4" (ada anak2 PASTI yang telah naik ke Al-Quaran) . Aku tidak mampu untuk melakukan semua ni...Terima Kasih kepada Guru2 PASTI yang berdidikasi dan ikhlas mendidik Aishah. Dia juga akan bertudung bila keluar rumah.

Semalam aku bawa dia dan sepupu dia berumur 7 tahun ke pejabat , mereka berdua duduk dihadapan , aku tertarik mendengar perbualan mereka..Aishah bertanya kepada sepupunya , di sekolah dia boleh tak pakai tudung..sepupu dia balas , tak ada seorang pun yang pakai tudung walaupun dia berminat nak pakai tudung, Apa Aishah balas, kita orang islam kena pakai tudung..kalau tidak berdosa , dia sambung lagi , dia kalau sekolah mana2 pun dia akan pakai tudung...huh tersentuh aku...Semoga dia terus menutup aurat dia sehingga akhir hayat dia...Amin. Itulah kesan daripada didikan PASTI....

Aishah "lead" pelajar2 Pasti umur 5 tahun bacaan zikir munajat & ayat seribu dinar.


Aishah terima hadiah untuk 6 mata-pelajaran cemerlang. Yang bagusnya semua pelajar terima untuk kecermelangan masing2. Maksudnya semua pelajar PASTI ni mempunyai kecemerlangan masing2.


Sijil dan Cenderhati untuk konvokesyen


Hadiah No. 2 dalam peperiksaan akhir.


5 tahun dah pakai jubah konvokesyen, aku.........

Sebahagian daripada pelajar PASTI menanti acara bermula.


Sebahagian daripada ibu bapa dan keluarga pelajar yang hadir memberi sokongan kepada pelajar-pelajar.

Guru-Guru PASTI yang berdedikasi mengurus pelajar-pelajar.



Umur baru 6 tahun dah boleh berkhubah....Boleh jemput bagi khutbah kat tempat anda kalau suka...tapi pastikan dapat kelulusan jabatan agama dulu...erm...


Bacaan merdu ayat2 Quran oleh pelajar 6 tahun. (Bukan Tahun 6)

Berceramah juga boleh....tiada teks ditangan....Cemerlang...


Eratnya hubungan mereka.

Kepada mereka yang mempunyai tanggapan buruk dan cuba "memusnahkan" PASTI , seharusnya berterima kasih dengan kewujudan PASTI yang mendidik dan membentuk jiwa anak2 sekarang. Krisis sosial remaja yang begitu kritikal sekarang harus ditangani dari "akarnya" bukannya bila telah "berbuah". Apakah sekolah untuk remaja mengandung dapat menyelesaikan masalah sosial remaja....Aku rasa tidak, ia harus ditangani dari kanak2 itu kecil lagi...sebab tulah dikatakan "anak2 itu seperti kain yang putih", kitalah yang mencorakkannya...

Ada orang berkata , ibubapa sekarang hanya menggunakan anak2 mereka untuk membetulkan kesilapan mereka dengan menghantar anak2 mereka ke sekolah2 Agama. Apa salahnya , ibubapa pada masa dulu tidak berkesempatan untuk melakukan semua ini sebelum ini dan mereka tahu cabaran masalah sosial yang akan dihadapi oleh anak2 mereka. Kita berusaha memberi asas yang terbaik , semoga jika mereka tersalah pilih mereka akan dapat pulang kejalan yang betul dengan mudah kerana telah mempunyai asas yang baik.

Kepada mereka yang bertanggungjawab "meroboh", memberi "kesusahan" dan "menarik" peruntukan ke sekolah2 Agama , Apakah anda orang yg. sesuai untuk orang2 Islam di negara ini bergantung untuk mempertahankan Kedaulatan Islam di negara ni.....?????????????????

Semoga semua taman asuhan atau bimbingan kanak2 menerapkan ilmu islam kepada anak2 islam dan bukannya 4M ( Main , Makan ,Menari, Menyanyi ).

Tiada ulasan: