26 Mei 2011

Anak Buluh Madu


Assalamualaikum...

Baru sekarang aku sempat menanam anak buluh yang aku biak sendiri. Sebelum ini aku beri pada orang lain. Mengambil anak pokok daripada induk dia bukanlah sesuatu tugas yang mudah. Aku rela beri pada orang daripada menjualnya dengan harga RM10. Sebelum nak ambil anak dia , kenalah sediakan peralatan yg sesuai seperti jebak (untuk mengali) , pahat (untuk memisahkan anak pokok dengan induknya) dan pengorek ( aku guna senduk yg dah tak guna ).

Pada pandangan aku , anak pokok yang sesuai diambil ialah selepas sebulan rebung diambil. Pada umur begini akarnya telah pun banyak pada anak pokok tersebut.

Memisahkan anak pokok buluh dengan rumpunnya adalah antara tugas yang sukar semasa mengambil anak pokok buluh.
Pastikan anak buluh yang diambil mempunyai akarnya , kalau tidak peluang untuk hidup adalah rendah.

Anak pokok yang ditanam daripada anak benih buluh yang dibiak.

Banyak lagi anak pokok buluh yang boleh diambil dari pokok buluh ni.....

Tiada ulasan: