12 April 2012

Bunga Sunda Malam Atau Bakawali ? Bakawali le..

Assalamualaikum.

Mungkin ramai pernah tengok bunga unik ni. Keunikannya ialah dia hanya berkembang pada waktu malam atau tengah malam. Pokok ni isteri aku dapat daripada jiran yang nak buang dia. Isteri aku tumpangkan pokok ni didalam pasu pokok lidah jin. Alhamdulillah dia berbunga. Aku tak kisah sangat dengan pokok ni sehinggalah jiran aku cakap kalau dia berbunga dan menghala kerumah kita , ia akan membawa kebaikan. Tak ada le nak percaya tapi aku dan isteri mengalihkan pokok tu ke arah rumah kami bila ia berbunga. Melawak dengan jiran aku.

Selasa lepas semasa aku sibuk menonton Gold Rush , isteri bagitau nak tengok pokok yang dipanggil "sunda malam" tu yang dijangka akan berkembang pada malam tu. Aku terus ambil kamera aku untuk merakam detik2 bunga tu berkembang. Dapatlah aku mengambil gambarnya dari pukul 11.39 malam hingga 12.08 malam. Nasib kurang baik juga sebab bateri habis selepas tu , kalau tidak boleh rakam banyak lagi gambar.





11.39 PM

11.40 PM

11.45 PM
Menumpang pada pasu pokok lidah jin

12.05 AM

12.08 am
Inilah gambar terakhir yang aku sempat ambil sebelum bateri habis.

Banyak cerita-cerita menarik yang boleh dibaca daripada internet. Ada yang kata bunga ini dijaga oleh bidadari dan macam2 lagi. Orang2 cina menggunakan bunga ini untuk membuat ubat dan ada yang kata boleh mengubat mata rabun.

Selepas matahari naik , bunga bakawali akan menguncup seperti gambar-gambar di bawah.




5.02 pm 11/04/2012

Rupanya ini bukan bunga "Sunda Malam" tapi bunga Bakawali. Apa yang aku lihat bunga ni ada beberapa jenis. Memang menarik kalau diperhatikan kekuasaan Allah Ta'ala. Ada makhluk yang hidup di siang hari, ada yang menawan di malam hari dan macam2 lagi. Itulah ke Kuasaan Allah Ta'Ala dan KetentuanNYA.

1 ulasan:

Unknown berkata...

http://beritamurnivip99.blogspot.com/2017/11/yoga-resmi-dihalalkan-di-arab-saudi.html
http://beritamurnivip99.blogspot.com/2017/11/mancicip-chateraise-cake-lembut-dan.html
http://beritamurnivip99.blogspot.com/2017/11/tak-hanya-dikonsumsi-ini-7-cara-lain.html

Tunggu Apa Lagi Guyss..
Let's Join With Us At Dominovip.com ^^
Untuk info lebih jelas silahkan hubungi CS kami :
- BBM : D8809B07 / 2B8EC0D2
- Skype : Vip_Domino
- WHATSAPP : +62813-2938-6562
- LINE : DOMINO1945.COM
- No Hp : +855-8173-4523