25 April 2012

Cara Baru Menghasilkan Anak Pokok Buluh Madu

Assalamualaikum.
Banyak juga anak (benih) pokok buluh madu yang telah aku hasilkan , hanya 2 batang aje aku tanam di rumah yg lain nya aku beri pada kawan2 , jiran dan keluarga. Anak pokok ni di ambil daripada potongan rebung yang telah mengeluarkan tunas yg telah besar ( lebih kurang 3-4 minggu selepas rebung diambil ).
Kalau dulu aku ambil satu persatu , macam dibawah ni , susah dan melambatkan.

Dulu satu-satu , sesak nafas nak dapatkan 2 anak benih.

Selepas tu aku cuba teknik di bawah , aku ambil terus satu rumpun  dan selepas tu aku pecah-pecahkan rumpun tersebut menjadi satu benih dan masukkan kedalam polybag seperti dibawah. Kalau rumpun dibawah aku boleh pecahkan kepada 5 anak benih.


Sesak nafas juga nak keluarkan rumpun ni.

Anak benih pokok diletakkan didalam baldi dahulu , ada masa baru diasing-asingkan.

Rebung yang masih kecil dan rumpun buluh tidak digalakkan merimbun.

Rumpun benih anak buluh diambil dari pokok buluh ni.


Yang terbaru ni , sebab aku malas nak masukkan kedalam polybag selepas mengasingkan benih-benih buluh madu tersebut , aku cuba teknik lain pula. Sekarang ni aku masukkan rumpun benih yang telah aku ambil kedalam kotak seperti di bawah. Bila nak ditanam baru aku ambil dan asing-asingkan anak-anak pokok tersebut. Jimat sikit tanah dan polybag aku , tambahan pula bila bagi pada orang. (macam tak ikhas je :) ). Bukan apa , kadang-kadang aku kekurangan tanah dan polybag. Cara ni aku rasa lebih "economic."

Mungkin cara ini lebih menjimatkan.
Anak pokok buluh madu yang telah mengeluarkan daun.

Sarang burung diatas pokok buluh madu dirumah aku. Dapat juga mereka mendapat kebaikan daripada pokok-pokok buluh madu ni.


Sarang Burung

Tiada ulasan: