28 Julai 2010

Harga Minyak Naik , Harga Barang Turun ?




Salam,

Harga nasi lemak dah naik 20 sen beritahu isteriku kepada aku semasa membeli nasi lemak untuk bekal aishah ke PASTI. Aku kata biasalah dan memang patut . Bagi aku hanya orang hilang akal aje akan mengatakan barang tak akan naik. Aku memberi contoh syarikat bas yang akan menaikkan tambang bas memang logik. Banyakkan , walaupun kenaikannya hanya 5 sen tapi kos operasinya akan meningkat dan menjejas keutungan mereka (kalau ada) .

Kalau sebuah bas untuk 1 perjalanan akan meningkat sebanyak RM10 , kalau 10 perjalanan bermakna kos perjalanan bagi satu bas untuk satu hari telah meningkat sebantak RM100. Kalau 10 buah bas bermakna kos operasi telah meningkat sebanyak RM1000 untuk 1 hari . Kalau sebulan , setahun....sapa nak tanggung.... Rakyat le....Rakyat Diutamakan.....

Begitu juga dengan penjual2 makanan yang lain...., kalau harganya tak naik kuantitinya akan berkurangan...kalau dulu, makan 1 bungkus sekarang kena makan 2 bungkus....sapa tanggung, rakyat lagi.....hahahahaha......
Kalau kita mempunyai pemikiran yang cerdik , janganlah memberi kenyataan yang tidak cerdik. Buat malu aje, bukan orang tak nak komen, tapi orang tak nak terjerumus dalam golongan orang yang kurang cerdik....yang memberi kenyataan tu....

Itulah ketentuanNYA , bila minyak naik , harga barang juga akan naik....KetentuanNya boleh berubah jika mengguna akal yang cerdik....Ini adalah pandangan aku aje...orang lain mungkin tak setuju....Ikut merekalah....

Tiada ulasan: